Lesgeven over de Holocaust
Het overbrengen van de geschiedenis en de betekenis van de Holocaust aan leerlingen is een belangrijke taak voor scholen. Het is belangrijk dat leerkrachten toegang hebben tot zorgvuldig samengesteld lesmateriaal en waardevolle tips om dit onderwerp op een respectvolle en educatieve manier te behandelen.
Steunpunt Holocausteducatie
Om in deze behoefte te voorzien, ontwikkelen de NCAB en de gemeente Amsterdam het steunpunt Holocausteducatie. Onderdeel van dit steunpunt is een digitale en interactieve plaats waar leerkrachten onderwijsmateriaal en ondersteuning kunnen vinden.
Tot het moment dat de digitale omgeving gereed is, vind u hier alvast een verzameling hulpmiddelen, richtlijnen en lesmaterialen die helpt bij het effectief overbrengen van deze geschiedenis aan leerlingen.
Lesbrief over Joods zijn |
PO/VO |
|
Lesbrief over Antisemitisme |
PO/VO |
|
Lesbrief over antisemitisme |
VO |
Lesmateriaal om de Tweede Wereldoorlog, de Holocaust, antisemitisme, vooroordelen en discriminatie bespreekbaar te maken |
PO/VO/MBO |
PO Lesmateriaal | Anne Frank Stichting |
Lessen over Holocaust, discriminatie en vooroordelen |
PO/VO/MBO |
|
Educatief programma met museumbezoek |
PO/VO/MBO |
|
Lessen voor in de klas |
PO/VO |
|
Antisemitismetijdlijn |
n.v.t. |
Poeriem | Antisemitisme tijdlijn | CIDI - Centrum Informatie en Documentatie Israel |
PDF over het Jodendom |
n.v.t. |
|
Lesplannen, filmpjes, radiofragmenten, artikelen en werkbladen | PO/VO/MBO | Lesmateriaal | Holocausteducatie.nl |
Lesmethode over vooroorlogs Joods Nederland | PO/VO | De Joodse Straat |
Lesmaterialen |
PO/VO/MBO |
|
Lesmateriaal over vrijheid, gerelateerd aan de gebeurtenissen in WO2 |
PO/VO/MBO |
|
4 en 5 mei denkboek |
PO |
|
Lesprogramma over vrijheid en respect hebben voor andermans mening/opvattingen (ter voorbereiding op bezoek van één van de musea/herinneringscentra) |
MBO |
|
Digitaal lesmateriaal WO2 |
PO/VO |
|
Digitale les over WO2: plekken met een verhaal (ter voorbereiding op bezoek van één van de musea/herinneringscentra) |
MBO |
plekkenmeteenverhaal | Plekken met een verhaal: een digitale les voor mbo-studenten |
Lesprogramma over vrijheid en respect hebben voor andermans mening/opvattingen (ter voorbereiding op bezoek van één van de musea/herinneringscentra) |
MBO |
|
Digitaal lesmateriaal WO2 |
PO/VO |
|
Digitale les over WO2: plekken met een verhaal (ter voorbereiding op bezoek van één van de musea/herinneringscentra) |
MBO |
plekkenmeteenverhaal | Plekken met een verhaal: een digitale les voor mbo-studenten |
Werkvormen voor WO2 lessen |
Divers |
SMH-KWIE-Werkvormwaaier-WO2lessen-A5-v06-LR-url.pdf (smh40-45.nl) |
Best practices werkvormen (filmpjes) |
Divers |
Informatieve webpagina voor docenten over WO2 |
VO/MBO |
Voor docenten | 4FREE - Nationaal Comité 4 en 5 mei (4free-now.nl) |
Thema-editie van het magazine 4FREE over lesgeven over de Holocaust |
VO/MBO |
4FREE, lesgeven over de Holocaust | Nationaal Comité 4 en 5 mei |
Tips voor docenten (omgaan met antisemitisme, discriminatie en complotdenken) |
PO/VO/MBO |
|
Trainingen voor docenten |
PO/VO/MBO |
Trainingen | Anne Frank Stichting Lesgeven over Anne Frank en de Tweede Wereldoorlog | basisonderwijs | Anne Frank Stichting |
Training: holocausteducatie |
PO/VO/MBO |
|
Training: lesgeven over het Jodendom |
PO/VO/MBO |
|
Handreiking botsende waarden |
Botsende-waarden-in-het-klaslokaal-handreiking-Diversion.pdf (expertisepuntburgerschap.nl) |
|
Handboek Saïd & Lody |
||
Handleiding: didactiek voor VTS-methode (Vaardigheden als waarnemen, kritisch denken, woordenschat en (visuele) geletterdheid verbeteren door middel van geleide groepsdiscussies) |
PO/VO/MBO |
|
Handleiding: training omgaan met ongenuanceerde uitspraken |
Divers |
SMH-KWIE-Handout-Training-OmgaanMetOngenuanceerdeUitspraken_vLR.pdf (smh40-45.nl) |
PDF: hoe omgaan met complotten in de klas |
Complotten-in-de-klas-webversie-vs21.pdf (schoolenveiligheid.nl) |
|
Webinar: spanningen hanteren in de klas |
Webinar: Spanningen hanteren in de klas - School en veiligheid |
|
Stappenplan voor een veilig gesprek |
VO/MBO |
|
Handreiking: Controversiële onderwerpen bespreken in de school |
PO/VO/MBO |
Controversiële-onderwerpen-bespreken-in-de-school.pdf (schoolenveiligheid.nl) |
Workshops voor docenten en studenten en bemiddeling voor leerlingen als zij in gesprek willen met ooggetuigen of nabestaanden voor profielwerkstukken en scripties |
PO/VO/MBO/HO | Workshops voor docenten en studenten | Kamp Westerbork |
Landelijke studiedag Holocausteducatie |
PO/VO/MBO | |
Yad Vashem, het wereldholocaustherdenkingscentrum, in Jeruzalem, organiseert jaarlijks een seminar |
PO/VO/MBO alsook vakopleiders | |
Voor docenten organiseert de Anne Frank Stichting regelmatig een studiereis naar Berlijn, waarin de geschiedenis en herinnering aan de Holocaust in Europa centraal staan. Op de website van de Anne Frank Stichting is het actuele aanbod te vinden. |
PO/VO/MBO | Studiereis - Anne Frank Stichting |
Training ‘Respect educatie’ voor docenten om gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken |
PO/VO/MBO |
|
Training: I ASK (methode om gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken) |
PO/VO/MBO |
|
Training voor docenten: Dialoog onder druk |
VO/MBO |
Folder-Training-Dialoog-onder-druk-VO-MBO-2023.pdf (schoolenveiligheid.nl) |
Training voor docenten: omgaan met vooroordelen en discriminatie |
PO/VO/MBO |
Training 'Reageren op vooroordelen en discriminatie' voor docenten | Anne Frank Stichting |
Training: vooroordelen bespreekbaar maken in de les |
VO/MBO |
Vooroordelen bespreekbaar maken in de les voor docenten | Anne Frank Stichting |
Scholingsaanbod Schurende gesprekken |
Divers |
Scholingsaanbod - Scholingsaanbod Schurende gesprekken (expertisepuntburgerschap.nl) |
In Project Ongehoord onderzoeken jongeren hoe mensen werden vervolgd tijdens WO2 vanwege hun afkomst. Zij reflecteren hierop vanuit hun eigen ervaring met discriminatie en uitsluiting. |
VO/MBO |
|
Steunpunt Gastsprekers is het expertisecentrum voor het doorvertellen van oorlogsverhalen in de klas. |
PO/VO/MBO |
|
Kamp Westerbork is een plek van herinnering, educatie en reflectie. Hier worden de geschiedenis en de persoonlijke verhalen van kamp Westerbork gedeeld. |
PO/VO/MBO |
|
Na de oorlog heeft als doel om d.m.v. persoonlijke verhalen over WO2 antisemitisme, racisme en discriminatie aan de orde te stellen. |
PO/VO/MBO |
|
Het Joods Cultureel Kwartier bestaat uit vier gebouwen waar kennis wordt gedeeld over de Joodse geschiedenis, kunst en cultuur. Het Joods Cultureel Kwartier ontwikkelt ook trainingen voor docenten en onderwijsprogramma’s voor jongeren. |
PO/VO/MBO |
|
De Anne Frank Stichting beheert de plek waar Anne Frank samen met 7 anderen ondergedoken zat en stelt deze plek open voor bezoekers. Voor scholen is het mogelijk om voorafgaand aan het bezoek van de onderduikplek een educatief programma te volgen. |
PO/VO/MBO |
|
Overzicht van alle excursies, gastlessen en lesmaterialen voor het onderwijs. |
PO/VO/MBO |
|
Het Nationaal Comité 4 en 5 mei draagt zorgt voor de organisatie van de nationale activiteiten op en 5 mei, educatieve projecten, publiekscampagnes en 4 toegepast onderzoek. Daarbij werkt het Nationaal Comité 4 en 5 mei samen met tal van lokale, provinciale en nationale partijen. |
PO/VO/MBO |