Internationale werkgroep spreekt met sociale mediaplatforms over aanpak online antisemitisme
Afgelopen week kwamen nationaal coördinatoren en speciaal gezanten antisemitismebestrijding uit Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Australië bijeen voor een overleg met vertegenwoordigers van de sociale mediaplatforms Meta, X en TikTok. Centraal stond de vraag hoe online platformen hun verantwoordelijkheid kunnen nemen in het bestrijden van antisemitisme.
De groep van nationaal coördinatoren en speciaal gezanten werkt onder voorzichterschap van de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding (NCAB) samen om online antisemitisme aan te pakken. De bijeenkomst volgde op een eerdere brandbrief waarin zij sociale mediaplatforms wijzen op de gevaren van het gebruik van algoritmes, de uitdagingen in het identificeren van online antisemitisme en het verbeteren van de contentmoderatie. De platforms worden aangespoord om concrete stappen te ondernemen om antisemitische content sneller en effectiever te verwijderen en de verspreiding daarvan tegen te gaan.
Veel antisemitische content online
Uit onderzoek van het European Union Agency for Fundamental Rights (FRA) in 2024 blijkt dat 90% van de Joden in Europaonline antisemitische content tegenkwam. Meer dan de helft (55%) kreeg te maken met oproepen tot geweld. “Deze cijfers zijn onacceptabel,” zegt Eddo Verdoner, Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding en initiatiefnemer van de brandbrief. “Wat online begint, heeft directe gevolgen in de samenleving en kan leiden tot discriminatie en geweld. Sociale mediabedrijven moeten nu laten zien dat er geen plaats is voor antisemitisme op hun platforms.”
Betere contentmoderatie, meer transparantie
Tijdens de bijeenkomst met de platforms werd gesproken over drie thema’s: contentmoderatie, transparantie en concrete maatregelen. Alle drie de bedrijven hebben beleid op het gebied van moderatie op hun platformen, maar online antisemitisme blijft aanwezig op de platformen. De platforms zetten hun huidige maatregelen uiteen en er werd gesproken over aanvullende maatregelen. Bij het thema transparantie drong de werkgroep er bij de platforms op aan meer inzicht te geven in algoritmes, moderatiebeslissingen en landenspecifieke cijfers. Tot slot werd gesproken over lopende campagnes en samenwerkingen met maatschappelijke organisaties. De werkgroep riep op tot structurele verbeteringen in detectie en handhaving.
Volgende stap
De werkgroep en de platforms spraken af het gesprek voort te zetten en concrete maatregelen verder uit te werken. “De verspreiding van online antisemitisme is een internationale uitdaging,” aldus Eddo Verdoner. “Alleen door samenwerking tussen overheden, maatschappelijke organisaties en technologiebedrijven kunnen we zorgen voor een veilige digitale omgeving voor iedereen.”